CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Apabila saya jadi MC (fulawehhhh..)


Sebulan yang lepas…

Saya dapat panggilan dari kawan saya. Suaranya serius. Oh! Rupanya saya dirisik. Dia mintak saya tolong dia dalam satu program bahasa. Saya ditugaskan untuk jadi MC. Nak tolak tak sampai hati sebab dia kawan sendiri. So, hati yang tak berapa nak berat ni pun menerima tugas yang diberi. Lagi pun, dalam perjanjian asal, dia cakap saya cuma MC choral speaking.

Dan  apabila difikir masak-masak hingga separuh rentung, maka diri ini dapat jawapan.

Saya, ‘setakat dengan akhowat, apadehal!’ Saya terima!!
Pesanan dia, “zu, mulai dari hari ni ko kena prektis depan cermin hari-hari.”
Saya: =.=”


Beberapa hari kemudian…

Saya dapat panggilan telefon lagi dari kawan saya. Dengan suara yang tenang tapi lebih serius dari sebelum ni, dia pun berkata, “zu, ko jadi MC choral speaking dengan closing.” 

Time tu saya rasa jantung nak terkeluar. 

Katanya, oleh kerana dia terlebih promote saya maka team perlaksana program mintak saya jadi MC closing. Bila fikir balik, gila lak!! Closing buat kat Dewan Masrah. 500 orang students boleh muat dalam tu. Dewan besar kot… takut kaki terlebih ketaq tak mampu berdiri je nanti.

Lagi satu, tu first time kot nak bercakap depan syabab dan akhowat PERMATA. Kalau guna bahasa ibunda, okay lagi kot. Tapi ni nak speaking London depan orang. Tiba-tiba terasa keyakinan yang ada kat gunung everest sebelum ni, tengah bergolek-golek turun bawah. Adoyai!

Saya tanya, ‘siapa partner aku?’
Dia jawab, ‘kak ika.’
Saya, ‘nasib dengan kak ika. Akhowat. Apadehal!’ Saya terima!!!


Beberapa hari sebelum program…

Saya tengok tentative program yang di’post’kan kat group PERMATA. Dahi berkerut. Macam pelik je tentative ni. Saya pun telefon kawan saya. Saya tanya kenapa tentative program jadi lain dan macam mana dengan saya? Perlu ke saya jadi MC? Dalam hati mengharap, ‘kalau tak jadi, okay jugak!’

Tapi sekali lagi dengan suara yang tenang dia menjawab, “zu, ada perubahan sikit. Ko tak jadi MC choral speaking.” Yooohoooo!! Dah bersedia nak buat tarian rumba ni. Tiba-tiba dia sambung lagi, “tapi, ko tetap jadi MC untuk closing. Kat Dewan Masrah.”

Harapan musnah. Terbantut terus nak menari rumba. Lepas tu… dia sambung lagi, kali ni suara dia lebih tenang dari sebelum ni… katanya. “partner MC ko syabab.”

TIDAAAKKKKKKKKKKKKKKKK!!!!

Ini berita yang paling disaster dalam banyak-banyak berita yang dia bagi. Dengan syabab?? Dah la saya cukup ketaq memikirkan yang saya akan dok depan Dewan Masrah yang besar tu untuk berucap, sekarang dengan syabab pula!

masa tu, pitching suara jadi tinggi. Terasa nak menjerit kuat-kuat.

Saya, “Hari tu cakap kak ika. Kenapa sekarang syabab pula???”

Katanya, “kak ika jadi hakim debat. Tak kan dia nak jadi MC juga malam tu.”

“lagi pun zu…” dia sambung. Nak pujuk lettewwww~

“kalu akhowat dengan akhowat jadi MC tak nampak la variasi suara. Kalau dengan syabab baru nampak variasi, gah sikit. Kalau dua-dua akhowat takut nanti audience bosan pula. Dua-dua suara lembut.” 

Hoh!! Pandai kau berkata-kata wahai kawanku. Patut la kau jadi programmer! hahaha.

Hipotesis saya, makin tenang suara kawan saya, makin besar dugaan saya. Eheh! Dan sekali lagi, oleh kerana dia kawan dunia akhirat saya, yang saya dah kenal sangat lama, yang dah banyak tolong saya, maka… SAYA TERIMA!


Hari kejadian…

Saya berjumpa dengan partner MC saya. First time nampak muka. Tak pernah kenal pun dia. Rasanya macam lagi kekok. Tak apa… saya diam je. Tengok dulu dia macam mana… ikut flow.

Saya rasa nak syukur sujud je bila saya tahu yang partner MC saya lek-lek lu orang nya. Rehearsal pun berjalan dengan lancar. Dia dan kawan saya banyak sangat tolong saya. Dari sebulan lepas dok bayang yang lutut ketaq atas pentas tapi bila betul-betul atas pentas tu, lutut straight je. Kalau ketaq pun mungkin sebab lapar. Sempat makan pagi je hari tu.

Banyak juga la benda saya dapat malam kejadian tu. Sepanjang kerja dari pukul 4.30 petang sampai 10.30 malam tu rasa macam tengah join kem motivasi. Penuh nasihat dan motivasi yang saya dapat dari partner MC.

Lagi satu, benda berharga yang saya belajar ialah biar ribut macam mana pun orang sekeliling, yang penting kita tenang. Baru kerja smooth and steady. Dan ye, malam tu walaupun kat belakang pentas tengah taufan Katrina sebab plan asal ada perubahan, tapi saya tetap tenang. *muka meditasi*


kesimpulan...

So, kesimpulan yang saya dapat dari program malam tu atau lebih suka saya kenalkan sebagai kem motivasi ialah jangan takut untuk mulakan sesuatu. Of course segala macam perasaan kita akan rasa awal-awal tu sebab tu pengalaman pertama kita, tapi kalau selagi kita tak mulakan langkah pertama,  mana kita nak tau kemampuan dan kelemahan kita.

Tanpa langkah pertama, kita akan tetap kaku di tempat yang sama.

Ohoh! Terjadi motivator pulak. What can I say is… THANK YOU, MY FRIEND for giving me such opportunity to challenge myself to be a better person.

Tapi, pape pun aku tetap tunggu broasted dari ko. Hihi.

3 comments:

AnA ImTiYaZ.. said...

Subhanallah..!
Wow,amazing!

Wa caya sama lu kakak cinta.. ;-)

Unknown said...

hebat la kak cinta....kalau x cuba bila lagi kan :)

Fyra Nysa said...

kak cinta hebat!! haha

Post a Comment

::papan kenyataan::