CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

eton dan korea

bismillah.

angin di luar laju menderu mengalahkan kelajuan micheal shumacher memecut di litar formula one. sejuknya sampai mencengkam tulang. saya yang kesejukkan lantas membalut badan dengan selimut setebal karpet di rumah datin Maimun. hah! sudah macam polar bear di kutub utara. nota subjek adyan muqoranah sudah terbentang di atas meja minta dibaca.

sedang asyik membaca tiba-tiba saya dapat panggilan telefon dari eton (bukan nama sebenar). seperti dapat mengagak visi dan misi serta objektif panggilan eton ni. saya menjawab panggilan. ya! benar sekali tekaan saya... eton minta dipicit. saya yang sudah seperti mak bidan di mu'tah ini pasti tidak akan menolak permintaan eton.

petang selepas zohor eton datang rumah membawa kepala yang berat. kesian. pening. saya pun memulakan kegiatan memicit. tiba-tiba... eton bertanya. meminta pendapat.

maka, ini adalah perbualan kami setelah disunting dan menepati piawaian ISO.

eton: akak, bagi akak salah tak tengok cerita korea?

saya: bagi akak berhibur tu tak salah. nak tengok cerita korea ke, cerita english ke, cerita benua afrika ke... tengok lah. asalkan kita tahu apa yang kita tengok. contoh, jika kita tahu dalam sebuah filem tu ada adegan yang tak sepatutnya, jadi... jangan tengok. kalau dah terang-terang cerita tu dilabel sebagai 18sx, jangan tengok. cerita korea pun bukan semuanya teruk. ada je cerita yang bagus. yang kita dapat pengajaran dari cerita tu. so, tengok la.

yang menjadi salah apabila kita tengok cerita korea lagi yang cintan-cintun, yang hero gilak perfect.. dengan romantik, pastu kaya pulak, ada syarikat sendiri dan hensem kalah eren ajis... pastu kita terawang-awang tak cecah bumi. waktu solat pun kita lambat-lambatkan. kalau solat pun acuh tak acuh, asal solat. habis solat sambung tengok. semua benda tak buat. quran pun tak baca... haaa.. time tu kita salah.

dapat pula kalau kita tengok running man. haaa.. running man tu pecut kita pun sama pecut habiskan semua episod yang ada. terkekek-kekek, gelak menggila, kacau manusia sejagat. semua kerja tak jadi. dalam solat teringat joongkook buat aksi comel-la-sangat-dia tu... time tu kita salah.

tapi, kalau kita tengok pun tak apa. tak tengok pun tak apa. tak kacau solat. tak kacau ibadah. tak terawang-awang. tak asyik teringat je... maka, tengok la. apa-apa pun, kita yang control diri kita. kita adalah apa yang kita lihat. so... fikir-fikirkan la..


eton: ada orang tak nak lantik akhowat tu jadi naqibah sebab dia tak siqoh, tengok cerita korea. tu macam mana pula?

saya: hmmm.. pelik ye. kita memang tak perfect macam rasulullah. sebab tu rasul. dan kita kena cuba sedaya-upaya untuk jadi seperti rasulullah sebab rasulullah tu role model macho lagi bergaya bagi segala manusia sepatutnya. bukan bagi yang siqoh je... yang baik je. yang kaki surau je, yang pakai jubah je...  rasulullah cakap, 'sampaikan dariku walaupun sepotong ayat.' kalau kita nak tunggu sampai semua orang perfect baru boleh mula dakwah, baru boleh sharing ilmu agama.. maksudnya sampai sudahlah kita tak akan dapat share ilmu tu. sebab mana ada manusia yang perfect.

kalau dah akhowat tu bagi nama untuk jadi naqibah bagi akak maksudnya dia sedang cuba untuk ubah diri dia untuk menjadi baik. proses memberi tu bukan sekadar memberi tapi turut menerima. maksudnya... kalau dia sharing something pada anak buah usrah, pada masa yang sama dia dapat something dari anak buah usrah dia pula. jadi, dia membaiki diri dia juga. bukan maksudnya bila dia sharing maksudnya dia dah cukup betul dan perfect... tidak.

kalau ada orang yang ingin berbuat kebaikkan, kenapa perlu kita halang. raikan la. sekarang mungkin dia hu-ha-hu-ha, tak siqoh... tapi, mana tau esok lusa dia bertaubat dan menjadi lebih baik daripada kita. jangan pandang manusia dengan pandangan serong kononnya kita perfect. kalau kita pandang seseorang dengan pandangan jahil dan jelek, maka kitalah si jahil dan jelek itu.

jangan la bila makcik Hidayah dah jumpa kita, kita rasa macam kita ni dipilih Allah dan the chosen one... maka, kita merasakan semua yang belum jumpa dengan makcik Hidayah tu maksudnya dia ahli neraka. kalau ada yang fikir macam tu, maka hatinya telah diracuni dengan perasaan riya'.  bawa bertaubat. moga-moga kita dijauhkan dengan sifat macam tu.


eton: hooo... terima kasih kak. dah faham dah.
saya: sama-sama.

tidak sangka proses picitan bertukar menjadi proses perkongsian pandangan dan ilmu. aturan Allah. semoga perbualan kita tu bermanfaat dan bernilai ibadah. :)


p/s: kepada eton, jangan diulangi kelakuan seperti hari sebelumnya. huduh beno! hahaha.

2 comments:

Fyra Nysa said...

eton2..hihi..

Eternal Love Seeker said...

Nice one kak cik! Makin berisi dengan lemak berkrim . sedap2.share lagi byk related to korea tingy,running man, movie bla2. sbb smpi zaman running man, paa da x tgk. so x boleh nak ulas. hehe. nak share lagi eh :)

Post a Comment

::papan kenyataan::