CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

mekah, aku datang!

bismillah. 

ke mekah. impian dari dulu lagi. tahun ni dugaannya lagi banyak dari tahun lepas. sungguh! jangan disangka bila kita rasa semua dah ready, maka kita akan dapat menjejakkan kaki ke Mekah macam kita nak jalan-jalan ke Bukit Tinggi, Indonesia. tak. tak semudah itu!

tahun ni saya berusaha lagi nak apply untuk ke Mekah. tak putus asa. bak kata atok nenek dulu, nak seribu daya, taknak seribu dalih. Allah tengok effort bukan hasil. sebab hasil Allah yang bagi tapi effort datang dari diri sendiri. 

harapan saya tinggi menggila tahun ni. lagi tinggi dari gunung fuji. ayah called bagitau yang family saya n family makcik nak datang. kira-kira masa tu, dalam 11 orang akan datang sini. memang saya terbayang dah diri ni dalam pelukan orang tersayang. rindu!

tapi, lepas tu... berita sedih pertama saya dapat, ummi masuk hospital. lepas saya balik ke Jordan, ummi sakit. sakitnya ada kaitan dengan buah pinggang. ummi banyak kali cakap ummi tak teruk, tak yah risau. tapi, setiap kali saya skype... saya tengok muka ummi bengkak. berat ummi naik. badan ummi macam snowball. 

saya kat sini mampu doa dari jauh je. apa lagi yang boleh saya buat. saya ingat lagi dulu masa ummi masuk hospital sebab darah ummi tinggi, saya yang stay kat hospital dengan ummi. saya menyempit dengan ummi tidur atas katil. saya yang habiskan makanan ummi bila ummi tak lalu nak makan. hohoho. 

tapi, sekarang bila ummi sakit, saya tak mampu buat apa. dengar je. setiap kali ummi cakap, 'zue, tak yah risaukan ummi. ummi okay je.' saya diam. sebab saya tahu ummi nak sedapkan hati saya je. tapi, memang hati ni takkan pernah sedap bila tengok ummi camtu.

saya tahan air mata setiap kali skype dengan ummi. tak nak ummi sedih tengok saya menangis. tapi, setakat mana saya boleh simpan air mata ni. lama-lama tumpah juga. sampai la saya bertekad nak balik Malaysia masa raya Aidil Adha hari tu. biarlah walaupun cuti tak lama. biarlah walaupun dapat seminggu je. asalkan saya dapat balik dan jenguk ummi. 

hari saya bertekad nak balik tu, tiba-tiba ummi call. sembang panjang. tiba-tiba ummi cakap, 'zue, jangan balik sini. zue duduk je kat sana. fokus study je. ada ramai orang yang boleh jaga ummi kat sini. biar ummi datang sana. ummi tak bagi zue balik sini.' ummi macam tahu-tahu je. waktu tu saya memang tak dapat nak cover dah. saya menangis sampai tak boleh nak jawab apa ummi tanya. cuma mampu bunyikan 'emm' tanda faham. 

ummi dan ayah akan datang bila ummi betul-betul dah sihat. sekarang ummi masih lagi sakit. ummi masih tak fully recover. 

kemudian, masalah kedua pula datang. 

ayah called bagitahu yang isu bankruptcy ummi tak selesai lagi. selagi duit tak dibayar, selagi tu ummi tak boleh keluar Malaysia. dan pula, ayah takkan ke mana-mana kalau tak ada ummi. jadi, kira-kiranya, tolak ummi sama juga tolak ayah. dan kakyang, memang takkan datang kalau tak ada ummi dan ayah. sebab kakyang cakap, impian ummi nak datang Mekah. dan kakyang taknak pergi selagi ummi tak pergi. kakyang tak ada apa-apa masalah. jadi kakyang boleh pergi bila-bila asalkan selesaikan masalah ummi dulu.

bermaksud juga, tak ada ummi, tak ada ayah, tak ada kakyang. cuma ada keluarga makcik. 

tahun lepas, guna alasan adik-beradik susuan tak diterima. konsoliah tak percaya. jadi, tahun ni kena guna cara lain. saya post passport ke Malaysia. dapat tumpang mahram. memang post ke Malaysia tu satu risiko besar. sebab takut hilang ke tak sampai ke... macam-macam boleh jadi. tawakal 'ala Allah.

ayah called. bagitahu passport dah sampai. Alhamdulillah. so, pakcik nak proses passport ke konsoliah kat Malaysia. tiba-tiba... 

masalah ketiga muncul!

passport saya tak valid. kerajaan arab tak buat visa kalau passport mati tempoh kurang dari 6 bulan. passport saya meninggal bulan 5 ni. tak cukup 6 bulan. saya kena perbaharui passport. tapi, masalahnya, renew passport hanya boleh dibuat kat kedutaan jordan. dan buat kat kedutaan hanya siap lepas 3 bulan. 

huh! kalau renew sekarang pun, passport siap bulan 3 sedangkan makcik nak datang bulan 1. makanya, kesimpulan yang saya dapat buat... saya tak dapat pergi Mekah. berita yang saya dapat pagi tadi, ayah akan hantar balik passport saya ke Jordan. pagi-pagi dapat berita sedih. memang satu hari tu, saya kurang ada mood. rasa sedih. 

apa-apa pun, saya kena redha. itu rumah Allah. Allah yang jemput tetamunya datang. dan kali ni mungkin  nama saya belum lagi disenarai pendekkan sebagai tetamu Allah. saya yakin, Allah pastia ada perancangan yang lebih baik dari ini. ini hanya rancangan saya. rancangan Allah adalah yang terbaik. mana tahu nanti saya pergi Mekah dengan satu keluarga. mungkin itu yang Allah rancangkan untuk saya. Allahua'lam. saya redha. 

so, sekarang shift tempat... from mekah, aku datang to istanbul, aku datang!

3 comments:

Fyra Nysa said...

ameenn.. moga tercapai impian anda ^_^

Anonymous said...

kakyang - okeng..yg laen2 smua best..kecuali last skli..aku nk ikot p istanbol oi..aku nk ikot p istanbol..ish3

Anonymous said...

zue- x dpt pegi mekah mmg x best. tp shift tempat ke istanbul tu... terbaek!

Post a Comment

::papan kenyataan::