CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

a little appreciation doesn't take a huge amount of time..

bismillah...

pagi sebelum waktu kejadian, adik mengadu. katanya dia sangat sibuk dengan kerja lain dan minta saya untuk tolong dia buatkan skrip teater. saya rasa kesian sangat kat dia memandangkan dia ni super sibuk kalah presiden obama. katanya, semat (bukan nama sebenar), usop (bukan nama sebenar) dan beberapa orang yang lain sibuk dengan urusan masing-masing. jadi, semua orang tak dapat nak berikan komitmen memerah otak nak fikirkan tentang skrip. saya paham. maka... sebagai kakak yang baik hati lagi budiman, saya pun menerima offer untuk bantu dia.

maka, saya pun buat research sedikit sebelum buat kerja. jumpa orang sini dan sana semata-mata untuk mendapatkan bahan tulisan. setelah puas mengkaji akhirnya saya dapat ilham. maka, bermula pada petang tu, saya pun menaip cerita. dengan penuh khusyuk dan tawadhuk. saya tanya adik, bila perlu saya hantar skrip ni... katanya, sebelum pukul 9 malam. baiklah. saya pun meneruskan misi.

selesai asar, kawan pun buat lawatan mahabbah dalam bilik. dia mengajak saya beli barang bersamanya kerana itu perjanjian saya dengan dia. kami nak beli barang untuk buat kek. kami nak menjual. nak cari duit lebih sikit. tapi, oleh kerana skrip yang satu ni, saya minta dia pergi dengan orang lain. nasib dia kawan yang baik seperti saya (hohoho), makanya dia pun pergi dengan orang lain.

saya meneruskan kembali taipan saya. taip punya taip... tiba-tiba dapat panggilan. dari enchek boss. enchek boss minta tolong sediakan semua bahan maklumat biro kami untuk exhibition nanti. maka, saya kata padanya saya tengah sibuk buat kerja lain, adakah boleh jika saya nak bagi malam nanti selesai saya buat kerja? enchek boss yang baik hati pun memberikan permission. enchek boss yang hoyeh!!

maka, saya terus manaip lagi. tiba-tiba, saya terasa pedih sangat perut ni. bila fikir punya fikir dan terus berfikir, rupa-rupanya saya belum makan lagi! dah pukul 10 malam waktu tu. saya lapar. tapi, saya habiskan juga skrip tersebut dan terus hantar kepada adik melalui YM. adik baca dan beliau kata, 'padu bak ang!!!'... maka saya pun lega.

tapi kemudian, saya cuba untuk call adik tapi tak diangkat. saya sepertinya dapat mengesan ada sesuatu yang buruk sedang berlaku. namun, saya keep positive because that's the spirit that we should have. ketika itu, kepala saya sudah pusing. saya sepatutnya menolong kawan-kawan saya membuat kek, tapi perancangan itu terbatal kerana kepala saya sedang berpusing macam tayar lori. maka, sekali lagi saya minta izin untuk tidur. maka, pada malam itu, mereka saja yang membuat kek-kek tersebut.

esoknya, pada hari kejadian, saya call adik. tanya macam mana... dengan nada yang agak bengang adik saya bagitahu yang skrip saya ditolak mentah-mentah. tanpa di baca... tanpa dihayati... oh! peritnya saya rasa ketika itu. adik kata, semat nak buat cerita sendiri. dia nak idea dia.

maka, ketika itu saya rasa jika boleh saya benamkan kepala semat ketika ini sudah lama saya benamkan. punya la saya bersengkang mata, memerah otak, dengan kerja yang menimbun, saya dahulukan skrip ni, lepas skrip siap, ianya dibuang seperti tiada erti.

hohoho. saya tahu. semat seorang yang hebat. tapi, beliau pasti lagi hebat dari power rangers hitam kalau dia cuba menghargai usaha saya. huh!

sudahlah kepala saya masa tu nyut-nyut minta panadol sebab hari sebelum tu saya dengan baik hatinya menjadi translator kepada dua orang kawan. yang pertama mintak tolong sebelum maghrib dan hantarkan skrip selepas isyak. yang sorang lagi, minta tolong translate kan bahasa melayu purba kepada bahasa inggeris untuk menjadi tatapan dato duta dan orang-orang berjawatan besar yang lain.

saya, sebagai seorang kawan yang budiman pastilah ingin menolong kawan selagi boleh jika tidak melanggar syariat. maka, saya tolong. tengah malam baru saya selesai menerjemah bahasa melayu purba tu. dah la purba, dengan bahasa tinggi melangit, nak diterjemah dalam bahasa inggeris yang perlu juga sama taraf dengan kepurbaan bahasa melayu. dan ditambah lagi, saya menterjemahkan seorang diri.

ada juga minta tolong pada orang lain, tapi orang lain sibuk dengan dunia mereka. jadi, kena buat sendiri. oleh kerana itu, kerja yang mungkin boleh diselesaikan awal dapat dihabiskan di tengah malam.

jadi, cuba bayangkan, malam tak cukup tidur sebab perah otak, esok bangun awal pagi nak ke kelas, balik kelas terus buat skrip... dan natijahnya skrip dibuang tanpa dipandang. oh! sakitnya hati beta!

tapi... bila difikir balik, setelah berbincang, munaqoshah, musyawarah dengan diri sendiri maka saya pun dapat jawapan melalui zikir munajat yang saya dengar untuk menenangkan diri yang sedang dalam api kemarahan itu...

saya katakan pada diri, 'bersabarlah wahai diri. sedangkan JK Rowling sebelum dia jadi penulis terkenal pun skrip novel dia ditolak mentah-mentah. ini kan pula kau... hanya 'zu rolling dalam hirom'...
apa natijahnya jangan dikira. yang penting, apa yang kau buat kau telah sandarkan kepada Allah. moga ianya dinilai ibadah.

jadi... semasa di hari kejadian, semat ada berjumpa dengan saya, nak beli barang... sebelum ni yang rasa macam nak benam kepala semat jadikan baja pokok kaktus, terus tak jadi. saya layan dia dengan baik sekali selayaknya seorang penjual kepada seorang pembeli. tak suka nak simpan marah ni. tak membawa  sebarang keuntungan. kini saya lebih bahagia~~

2 comments:

Fyra Nysa said...

sabar ye akk syg ^__^ assobarul jamil.. so nak cantik x? hehe.. nak msok syurga x?? huhu :P

AnA ImTiYaZ.. said...

awesomenye kakak cinta sorang ni, pasti lagi awesome Penciptanya..!! ^_~

Post a Comment

::papan kenyataan::