CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

ayat cintamu untukku

bismillah.

pfffttt.. ayat cinta bagai. jiwang berkarat lagi penuh daki rupanya anda ni.

eh. sabar. urut belakang.

ayat cinta ini sumpah best. lagi best dari dari naik roller coaster di kota keriangan. lagi cool dari naik kerusi  ogawa selama 30 minit. tak percaya?

mari. teruskan pembacaan.

banyak sebenarnya ayat cinta saya. setebal 30 juzuk al-quran.

hah? tebalnya~

mestilah. sebab ayat-ayat cinta saya itu ialah ayat al-quran. tapi, ayat cinta yang saya pilih pada ketika dan saat ini ialah...
"maka nikmat tuhanmu yang manakah kau dustakan?"

mesti pernah baca kan? dalam al-quran Allah ulang dan ulang dan ulang ayat ni.

oh. awak yang di sana masih tak tahu ayat yang mana?acu try buka surah ar-rahman jap. tu yang tu... pada ayat ke 13 kemudian diulang lagi pada ayat 16. dan Allah mengulangnya lagi dan lagi dalam surah ini. jadi, awak sudah grab ayat yang mana?

angguk.

aiwah. sekarang boleh saya teruskan?

angguk.

sebenarnya, saya tidak mahu menafsirkan maksud ayat ini sama ada dari segi bahasa mahupun istilah. tapi, saya mahu kita semua meninjau terus kepada keadaan yang mana kita dapat merasai kemanisan cinta ayat cinta ini.

--------------------

SITUASI 1

jemah: jah... cuba kau tengok artis ni. gilak hensem. aku rasa macam nak pergi korea je skang jumpa diorang. semua nama aku hafal... hebat tak??? waaaa... hensem. omo omo. cute pulak tu! *meroyan*

jah: oooh... ada berapa orang dalam satu group ni...?

jemah: yang ni 13. yang ni pulak, 9... tapi, cuba tengok yang ni... 10. macho wei macho wei... wargh!!! *terlebih gula dalam badan*

jah: jemah, aku sayang kau tau.

jemah: aku pun!

jah: jemah... kau hafal 10 nama sahabat yang dijanjikan syurga?

jemah: ...

jah: kau sebut nama diorang banyak kali pun, diorang tak kenal kau, jemah. kau seru diorang banyak kali pun, diorang tak tahu. tapi, kalau kau nak bandingkan dengan rasulullah, rasulullah seru nama kau sebelum kau lahir lagi. ketika rasulullah wafat, rasulullah sebut umati... umati... maksudnya, umatku... umatku...

rasulullah merindui kau dan aku, kita umat Islam sebelum lahirnya kita lagi. mari aku kongsikan satu hadis.


"Siapakah yang paling ajaib imannya?" tanya Rasulullah. 
"Malaikat," jawab sahabat. 
"Bagaimana para malaikat tidak beriman kepada Allah sedangkan mereka sentiasa hampir dengan Allah," jelas Rasulullah. 
Para sahabat terdiam seketika. Kemudian mereka berkata lagi, "Para nabi." 
"Bagaimana para nabi tidak beriman, sedangkan wahyu diturunkan kepada mereka."
"Mungkin kami," celah seorang sahabat. 
"Bagaimana kamu tidak beriman sedangkan aku berada ditengah-tengah kau," pintas Rasulullah menyangkal hujah sahabatnya itu. 
"Kalau begitu, hanya Allah dan Rasul-Nya sahaja yang lebih mengetahui," jawab seorang sahabat lagi, mengakui kelemahan mereka. 
"Kalau kamu ingin tahu siapa mereka? Mereka ialah umatku yang hidup selepasku. Mereka membaca Al Quran dan beriman dengan semua isinya. Berbahagialah orang yang dapat berjumpa dan beriman denganku. Dan tujuh kali lebih berbahagia orang yang beriman denganku tetapi tidak pernah berjumpa denganku," jelas Rasulullah. 
"Aku sungguh rindu hendak bertemu dengan mereka," ucap Rasulullah lagi setelah seketika membisu. 
Ada berbaur kesayuan pada ucapannya itu.

jemah, kau seru-seru nama artis-artis ni tak bawa ke mana jemah. tapi, kalau kau selawat ke atas rasulullah, rasulullah akan bagi kau syafaat di akhirat. rasulullah akan tolong kau masuk syurga. artis-artis ni boleh tolong kau ke??

jemah: *sentap dan menangis.*

ting tong! enchek IMAN menyapa membawa bersama puan HIDAYAH. "maka nikmat tuhanmu yang manakah kau dustakan?"


SITUASI 2

eren: jijan, aku rasa aku dah tersuka kat leha la... tersayang dia sepenuh jiwa dan raga rambutan kat rumah nenek aku.

jijan: ooh.. sejak bila?

eren: sejak dia selalu bagi kata-kata semangat. kata-kata tazkirah. kejutkan aku qiam. ingatkan dhuha. dah macam nenek aku pulak. baek kan...

jijan: baek... baek ada makna tu...

eren: maksudnya...?

jijan: eren, aku sayang kau tau.

eren: asal macam ayat jah je kau ni...? geli aku.

jijan: eren... sebenarnya kasih sayang sesama kita ni la yang patut kita perjuangkan. ukhuwwah inilah yang dapat redha Allah. ukhuwwah inilah bukti keimanan. aku nak kongsi satu hadis ye...

Terdapat 7 golongan yang akan mendapat lindungan arasyNya pada hari yang tiada lindungan melainkan lindungan daripadaNya. Pemimpin yand adil; pemuda yang masanya dihabiskan untuk beribadah kepada Allah SWT; seseorang yang hatinya terpaut pada masjid; 2 lelaki yang berkasih sayang dan bertemu dan berpisah kerana Allah SWT; lelaki yang digoda oleh perempuan cantik dan berpengaruh untuk melakukan maksiat tetapi dia menolak dengan mengatakan Aku Takutkan Allah; seseorang yang bersedekah dan menyembunyikannya sehinggakan tangan kanannya tidak mengetahui apa yang diberikan oleh tangan kirinya; dan seseorang yang mengingati Allah ketika bersendirian sehinggakan mengalir air matanya kerana Allah SWT.” 
eren, berikhtilat tu kan haram. tak bawa sebarang faedah pun kan. aku kejutkan kau subuh, kau punya liat nak bangun. kenapa bila leha kejutkan qiam laju je kau buat? kau qiam sebabkan leha ke sebabkan Allah? dalam solat kau ingat leha ke kau ingat Allah? rasa cinta tu fitrah. itu perkara pertama yang dipelajari oleh manusia. semasa awal penciptaan nabi adam dan hawa lagi. tapi... alirannya kena betul. kalau betul kau sayang dia sepenuh raga rambutan nenek kau, kau doakanlah dia. kau minta sungguh-sungguh pada Allah. bukannya bawa dia ke arah maksiat lagi. cara macam ni seperti maksiat berselindung di sebalik nama Islam, kau tau. salah tetap salah.


eren: *sentap dan menangis.*

ting tong! enchek IMAN menyapa membawa bersama puan HIDAYAH. "maka nikmat tuhanmu yang manakah kau dustakan?"


SITUASI 3

semat: jom solat jemaah kat masjid?

dolah: malas la. kat rumah pun cukup.

semat: jom puasa sunat esok?

dolah: penat la. gastrik.

semat: jom tolong makcik kiah? dia kan lumpuh.

dolah: tolong anak dia aku nak. oh! siti sifir.

semat: dolah... jom...

dolah: kau tak penat eh? kau tak faham ye. aku ni tak macam kau. aku bukan stok kopiah raihan. aku bukan stok jubah putih. aku bukan stok serban warna-warni. kau tak nampak aku stok jeans belang-belang? kau tak nampak aku rock kapak? kau rabun ke buta?

semat: tak. aku tak penat. sebabkan kau kawan aku, aku tak penat. aku bukan buat ni sebab aku pakai kopiah raihan dibaluti dengan serban warna-warni bersama jubah putih. tak! aku buat semua ini sebab kau kawan aku. sebab Allah. aku nak kau rasa manisnya mencintai Allah macam aku sedang rasa ni. aku nak kau rasa indahnya apabila kita bergantung hidup pada Allah. sebab apa? sebab kau kawan aku. aku nak kita sama-sama berpimpin tangan masuk sorga Allah. kau nak??

dolah: siapa tak nak masuk sorga... tapi, aku dah macam ni. aku bukan orang baik-baik. aku dah tak boleh diubah.

semat: siapa cakap? takde yang mustahil kat muka bumi ini. yang jahat tak kan jahat selamanya. dan yang baik takkan baik sentiasa. hidayah tak kan sampai kalau kita tak berusaha. iman tak akan meningkat tanpa amal. ini semua dari kasih sayang Allah. Allah tak benarkan kau terus hanyut. Allah nak kau buat baik. dekat dengan Allah. Dia rindu kau. kau tak rasa beruntung ke? Allah nak kau keluar dari jahiliyyah. oh untungnya.


dolah: *sentap dan menangis.*

ting tong! enchek IMAN menyapa membawa bersama puan HIDAYAH. "maka nikmat tuhanmu yang manakah kau dustakan?"

-----------

nampak tak apa yang saya cuba sampaikan? nikmat tuhan yang paling besar buat kita ialah kalimah syahadah. kita telah dijadikan sebagai seorang Islam sejak dari lahir. sedangkan yang lain terpaksa mencari-cari. beruntung tak kita?

setiap kali kita jauh dari Allah, Allah tarik kita balik dekat padaNya. setiap kali kita terlupa pada Allah, Allah turunkan ujian. supaya kita ingat padaNya. merayu dan menangis meminta padaNya. ya Allah... Allah sentiasa ingat dan dekat pada kita. bukankah itu nikmat buat kita? ya Allah...

 "maka nikmat tuhanmu yang manakah kau dustakan?"

1 comments:

Post a Comment

::papan kenyataan::