CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

travelog trip to turkey. (hari pertama)

bismillah. 

saya mulakan travelog ini dengan bismillah walhamdulillah. kisah kami selama 11 hari akan bermula sekarang. ikuti kisah pengambaraan kami. :)

17 januari 2013
pada pukul 3 pagi kami bertolak dari rumah ke airport. lebih kurang 4.45 pagi kami sampai di airport. tunggu punya tunggu, pintu gate dibuka pada pukul 7 pagi. kenderaan yang kami naiki berjenama turkish airlines.  hoho. perjalanan tak lama hanya 3 jam. hanya~ huhu. 

sesampainya di atarturk airport, istanbul...
kami berpakat-pakat untuk keluarkan duit dari HSBC bank. kepada pemilik kad HSBC dan CITY bank, saya nasihatkan lagi murah sekiranya anda keluarkan duit dari bank banding anda convert duit. lagipun kat turki, bank international macam tu banyak sangat. jadi, tak perlu risau nak bawa duit banyak-banyak. cuma perlu cocok bank. 

dari airport kami naik metro. kat sana bayar satu token untuk sekali perjalanan. tak kira jarak kita tu jauh atau dekat, tapi kena bayar untuk satu token. jadi, kalau setakat nak berhenti dekat-dekat tu lebih baik jalan kaki. jimat. harga satu token TL 3 bersamaan RM 6. dari airport, berhenti di aksaray. 

dari metro station aksaray, kami berjalan kaki dan mengusung beg yang berat berkilo-kilo tu ke tram pula. tram paling dekat dengan metro station namanya yusufpasa. seperti biasa perjalanan sekali jalan kena bayar TL 3 untuk 1 token. kami berhenti di sultanahmet. 

misi dan visi kami ketika itu mencari hotel murah. kalau stop di sultanahmet, banyak hotel tapi nak hotel murah tu susah la. tempat tu banyak hotel mahal dan restoran kat area tu macam restoran 5 stars. kebab  ada yang jual sampai TL 6. pergh! nampak sedap tapi semput nak bayar. 

beliau ini dinamakan sebagai tram. banyak di istanbul.

kami teruskan pencarian akhirnya kami jumpa 1 hostel. namanya, secondhome hostel. kena charge TL 33  satu kepala. kami ada 4 kepala... so, kiralah. mahal jugak la. tapi, buat masa tu, itulah hostel yang termurah kami dapat cari. kami perlu berehat. kami check in hostel tu ketika azan asar. so, bayangkan la dari pagi kami berjalan sampai asar baru jumpa hostel dengan mengusung beg berkilo-kilo, plus, tak makan lagi. perut kosong. lagu gurindam, tektonik serta balada dah berdentum-dentam dalam perut. 

seusai kami solat, kami turun untuk makan. menu utama, maggi! sambil makan, sambil skype dengan orang jordan. habis skype, kami study map. tanya pekerja di secondhome, di mana jalan ke yeni... rupa-rupanya... kalau kami jalan lagi berapa tapak kami akan jumpa yeni. terletak di sikerchi. maka, malam tu lepas solat maghrib, kami berjalan untuk ke sikerchi. cari punya cari akhirnya jumpa yeni hostel. yeni ni agak terperosok sedikit hostelnya. 

kami bayar untuk reservation di yeni hostel sebab kat situ lebih murah. TL 30 satu kepala. malam tu, kami balik bilik dalam keadaan letih dan penat. tidur awal pada pukul 8 malam. bersiap siaga untuk perjalanan esok pula. 

esok, ceritanya lebih menarik. :)

0 comments:

Post a Comment

::papan kenyataan::