CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

travelog trip to turkey (hari ke-2)

bismillah.

18 januari 2013
tepat pukul 5 pagi, saya terbangun dari tidur. fira pun sama terbangun. dah penat tidur kot. saya berkira-kira nak solat subuh ke tak. sebab kepandaian di tahap maksimum, saya lupa untuk check it out waktu solat di istanbul. saya rasa ketika itu belum azan lagi. tapi, was-was juga. fira cakap, kalau saya nak tunggu azan dulu, dia nak mandi. pergh! mandi pukul 5 pagi. hanya di istanbul!! kalau kat mu'tah namanya buang tabiat.

saya pun terus menunggu. hingga pukul 5.30 pagi. tapi, azan masih lagi tak berkumandang. fira pun selamat mandi. bilik air kosong. dengan laju wardah bangun dari tidur dan terus masuk ke dalam bilik air. saya terkejut juga. bangun-bangun terus masuk bilik air. wardah keluar dari bilik air dengan muka basah kerana wudhu.dengan keyakinan wardah melangkah ke dalam bilik air menjadikan saya teryakin sekejap yang mungkin istanbul sudah azan subuh. saya pun masuk ke dalam bilik air. solat. mengaji. sembang subuh sekejap. tiba-tiba... Allahuakbar, Allahuakbar..

semua terkedu sekejap. azan subuh! kami solat subuh sekali lagi.

kami bersiap-siap untuk breakfast pagi itu sekali dengan beg yang berat. selesai breakfast, kami check out dari secondhome hostel dan terus ke yeni hostel. di yeni, kami letak beg-beg dalam bilik kemudian terus keluar. okeh! perjalanan yang panjang bakal bermula.

breakfast yang disediakan di secondhome hostel

keadaan bilik di secondhome hostel

boleh masuk sehingga 5 orang dalam 1 bilik

kami mulakan perjalanan kami dari sikerchi merentasi gulhane terus ke taman yang cantik. kemudian dari taman, kami berjalan ke topkapi palace, hagia sofia dan blue mosque.
nama taman yang cun.

hihi. tak kenal pun siapa atok ni.

keadaan taman yang menenangkan.

di sekitar archeology museum

blue mosque

topkapi palace

sampai di kawasan blue mosque, kami diserbu oleh seorang penjual tiket bas. bas yang buat tour selama 2 jam ke tempat-tempat bersejarah di serata istanbul. di atas bas akan ada penerangan dalam 7 bahasa. saya tawar dan terus menawar akhirnya dapat TL 25 seorang. yang mana ada seorang perempuan eropah dikenakan bayaran 40 euro. ok jugak naik bas ni. cumanya masa tu saya tak pakai baju tebal mana sebab rasa tak sejuk pon =.= (okeh. muka berlagak gilak), sekali atas bas dengan angin kencang, hujan renyai... memang mantop la. saya mula tergedik-gedik kesejukkan. tak senang duduk. haih~

petang tu habis saya tergedik-gedik atas bas tak senang duduk disebabkan angin laju menampar pipi dengan padu dan kesejukkan tahap gaban, kami berhenti di blue mosque untuk solat. terus tunggu untuk solat maghrib berjemaah di sana.

habis solat, kami berjalan pulang. kemudian, kami terjumpa dengan hostel lain namanya harmony hostel. tanya harga. kalau bilik hostel campur, maksudnya dalam satu bilik ada 8 orang. duduk macam asrama. kongsi 1 bilik air. harga dia murah, TL 18 satu kepala.

tapi, waktu tu bilik tu penuh kami hanya ada pilihan bilik besar. selepas tawar-menawar saya berjaya mendapatkan bilik tu dengan harga TL 25 1 kepala. jadi, tanpa berlengah lagi saya terus bayar wang pendahuluan.

balik bilik. makan. tidur.