CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

jalan apa ini?

bismillah.

tung tang tung tang. bunyi orang bersilat di dapur. 'pan' atau bahasa melayunya apa entah di letak atas dapur. senduk bermain-main atas 'pan' yang dalam bahasa melayunya sekali lagi apa entah. krek! bunyi telur dipecahkan. digoreng secukup-cukupnya. bau telur goreng masuk ke ruang bilik. harum walaupun hanya telur goreng.

sementara menunggu kawan bersilat di dapur, saya membuka laptop. on dashboard blogspot. roll dari atas sampai bawah semua blog yang di follow. pilih satu blog yang memikat dihati. buka. baca. sentap. buka blog lain... baca. sentap lagi.

sedang-sedang asyik baca blog, tiba-tiba mata terpaku dengan satu hadis yang pernah membuatkan saya menangis berbaldi-baldi sehingga mampu untuk digunakan untuk basuh dapur yang lantainya hitam dengan kulat.

hadisnya ialah sebuah hadis qudsi,
"Sesiapa yang tidak redha dengan KetentuanKu, dan tidak sabar menempuh ujianKu, dan tidak bersyukur atas segala nikmatKu, hendaklah ia mencari tuhan selainKu dan keluarlah dari berteduh dibawah langitKu"

teringat dilema dalam diri saya masa muda-muda dulu. sejujurnya, dilema diri saya ialah... 'kenapa saya berada di jalan ini?'

macam pelik kan? apa masalahnya saya berada di jalan ni? bukan ke ini jalan baik? belajar agama kan? heh.

tahukah anda hati saya yang rapuh ini selalu berbolak-balik ketika melalui jalan ini. saya sendiri merasa keliru kenapa saya ambil takhasus usuluddin? kenapa dalam ramai-ramai adik-beradik saya yang tak berapa nak ramai tu... kenapa saya yang dipilih untuk menunaikan impian ummi ayah yang nak salah seorang anak dia ambil aliran agama? kenapa saya?

macam mana saya yang selama ini, dari sekolah menengah lagi yang sangat sukakan bahasa inggeris tiba-tiba terjerumus ke jalan ini? pernah beberapa kali sepanjang diploma saya ingin buat cubaan tukar course kerana saya sendiri pelik kenapa saya perlu belajar agama yang menggunakan bahasa arab sedangkan bahasa arab tu la bahasa yang paling lemah. cepat lagi saya grab bahasa jepun, korea, mandarin nak banding bahasa arab. dan lagi sekali saya tegaskan, saya sendiri tak pernah terdetik untuk berada di jalan ni. saya nak belajar bahasa inggeris. wargh! bertukar jadi the hulk.

lama juga la saya tertanya-tanya soalan ni...

sehingga satu hari, saya kena pelempang jepun apabila saya terbaca akan satu hadis yang berbunyi... 
sesiapa yang dikehendaki Allah SWT baginya akan kebaikkan, nescaya Allah SWT akan memberinya kefahaman dalam agama. (HR Bukhari dan Muslim)

haaaa... terpaku. terkaku. air mata turun kencang atas pipi. Allah tu lebih kenal saya berbanding diri saya. hati saya ni rapuh macam biskut meri. senang sangat tergoda dengan enchek jahiliyyah. encik jahiliyyah suruh buat ni, saya buat. enchek jahiliyyah ajak pergi sana, saya pergi. argh! seronok memang seronok. tapi, itu bukan tujuan hidup saya yang sebenar. 


tujuan hidup kita adalah untuk menanam benih di dunia, untuk tunai hasilnya di akhirat. dunia ni hanyalah sebuah persinggahan. 


T__T Allah nak selamatkan saya. Allah ingin saya berada di atas jalanNya. kini saya faham apa yang telah Allah tetapkan buat saya. saya bersyukur. moga jalan ini mampu membawa saya terus untuk berjumpa dengan Allah SWT dan kekasihNya di akhirat nanti. 


ya Allah. 'maka nikmat tuhanmu yang manakah kau dustakan?' 


sekarang kawan pun dah habis bersilat, cah pulak dok bising... 'nasi lemak!!!' maka, ada baiknya saya berhenti menaip dan mulakan masak nasi lemak. bersedia untuk bersilat di dapur. 


-------


whatsapping between me and dad:


saya: i'll call u after i cooked nasi lemak.

ayah: hantar kat ayah sikit.
saya: orait. i'll post it later.
ayah: sampai je kat malaysia nanti ayah akan makan cendawan dia dulu.

saya: =.=" 


love you, ummi and ayah. 






4 comments:

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
LailaAlfisyahr. said...

Salam alayk.

entri ini buat saya tertawa terkekek dan at the same time, buat saya menangis.


cantik perjalan hidup awak.

Moga Allah redha :)

Fyra Nysa said...

femes cah kat sini :P

cinta ilahi said...

LailaAlfisyahr. : terima kasih sudi melawat. moga Allah redha.

cah: bising bbeno..

Post a Comment

::papan kenyataan::