CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

travelog trip to turkey (hari ke-3)

bismillah.

19 januari 2013
kami bercadang untuk pergi ke grand bazaar. tinjau-tinjau macam mana keadaan kat sana dan macam mana cara nak ke sana. sebabnya plan kami masa hari terakhir di istanbul, kami nak shopping sakan. jadi, bagi kami ada baiknya kalau kami tengok-tengok dulu jalan nak ke sana. nanti senang, tak sesat. 

maka, pagi itu macam biasa habis solat subuh kami bersiap-siap untuk keluar dari hostel. di yeni kami tak dapat breakfast percuma macam di secondhome hostel. sesuai dengan harga. tapi, yang menariknya di yeni, diorang ada dapur yang kita boleh masak-masak. jadi, seperti biasa menu utama kami...maggi! memberi tenaga di pagi hari. uhuk3.

keadaan bilik di yeni hostel

selesai makan, kami membawa diri ke harmony hostel. habis check in kami keluar jalan terus ke grand bazaar. jika nak naik tram ke bazaar, berhenti di stesen beyazit. depan tu je grand bazaar. tapi, bagi yang berjalan secara budget dan sihat macam kami, jalan kaki lebih disarankan. tak jauh pun. serius.

di grand bazaar yang very the grand tu kami tinjau-tinjau sweater turki. kami terjumpa dan termasuk di kedai seorang pakcik baik. pakcik tu suka senyum. sedang kami membelek-belek sweater beliau jual, beliau nak belanja kami air teh. kami pun... on aja! maka, itulah kali pertama kami merasai teh epal yang sedap. kami terus jatuh cinta tergolek-golek pada teh epal tersebut. 

sambil minum sambil tawar-menawar. akhirnya kami berjaya mendapatkan sweater yang cantik dan gebu itu dengan harga TL 30 sehelai. habis kami membeli, fira, yaya dan wardah nak balik. katanya, lagi lama disini lagi banyak yang ingin dibeli. haih~ susah jugak ye jadi perempuan ni. nasib saya cool. wahahaha. 

kami pun berjalan mencari jalan keluar nak balik hostel. ikut sahaja kaki melangkah. entah mana pintu kami keluar, tahu-tahu kami sudah berada di sikerchi! jauh kot dari beyazit nak ke sikerchi kalau naik tram. tapi, disebabkan grand bazaar tu memang gila grand kan, bazaar tu merentasi dari beyazit sampai ke sikerchi. 

lagi cantik waktu tu hari sabtu. orang terlalu ramai dan sesak menghala ke grand bazaar. waktu tu, kami terpaksa merentasi lautan manusia. menyempit dan bersesak untuk balik ke bilik.

mulut ternganga 5 saat sebentar melihat lautan manusia. ini yang kami kena rentas. 


balik tu kami dah lembek. dari pagi kami keluar, petang baru sampai bilik.
makan. tidur.



0 comments:

Post a Comment

::papan kenyataan::