CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

virus cinta

bismillah.

assalamualaikum.

saya tak pernah membahaskan tajuk ini pada mana2 entry sebelum ni. tp, terdetik untuk berkongsi tentangnye untuk entry kali ini. apakah tajuknye? tajuknye ialah.... CHENTA.

ooooh.. akan ada yang berfikir, balik2 cinta. berapa ramai manusia sedang berbicara tentang cinta. ya! betul! raaaaaaaaaaaaaamai sangat! jika dulu, saya juga akan berfikir begitu. kata saya, ' cinta pada Allah pun tak lepas lagi, sibukkan diri pula dengan cinta manusia.' benar! ada kebenarannya!

tapi, bagaimana jika dalam mencari cinta Allah, dalam mengejar cinta Allah... hati tiba-tiba diketuk dengan perasaan cinta si dia? perasaan itu tidak dapat dinafikan. tidak dapat dijauhkan. tidak dapat dibuangkan. ketika cinta sedang membara, api nya sedang menyala, berbagai-bagai rasa berkumpul di dalam hati. mulalah hati berperang dengan dasyatnya. antara cinta Allah dan cinta si dia. oh parah!

hati manusia itu rapuh. senang benar terusik. senang benar bergolak. senang benar retak. maka, apa perlu dibuat tika cinta mengetuk hati?

kata si A, 'couple je! couple secara islamik. saling berpesan-pesan.'
pesan si B, ' tiada istilah couple islamik. kalau nak, kahwin je terus.'
mencelah si C, 'kan masing-masing masih muda, mana boleh kahwin.'
sokong si D, 'lagipun, dia kan perempuan... mana boleh mulakan dulu.'
diri sendiri, bingung!!!!!!!!!!!!!!!

susahnya jika hati sudah terkena virus cinta ini. semuanya serba tak kena. 1001 rasa berkecamuk dalam hati. kadang terasa ingin menangis. kadang terasa ingin senyum sendirian. persis orang di tanjung rambutan!

inilah masanya untuk kita menguji cinta kita, menguji iman kita... ingat! ujian tidak datang dengan kemiskinan dan kepayahan sahaja. tetapi ujian itu datang dengan berbagai cara. sering diri rasa tak mampu menanggungnya lagi, tapi, ingatlah firman Allah di dalam Surah Al-Baqarah ayat 286 “Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”

bangkitlah wahai diri! tabahlah wahai hati!

sebenarnya diri kita mampu dengan ujian yang dihadiahkan kepada kita. percaya pada diri. ah! hati yang bergolak itu mampu ditenangkan. tapi.... bagaimana caranya?
mengadulah pada Allah. luahkanlah apa yang dirasa di dalam sujud panjangmu. bermujahadah la sedikit. kuatkan hati. kuatkan diri. tolak nafsu jauh-jauh. semakin kita mengingati si dia, semakin kita perlu berusaha mengingati Allah. semakin kita merindui si dia, semakin kita perlu berusaha mengingati Allah. tatkala mata ingin memandangnya, ingatlah bahawa Allah selalu memandang kita.

Allah pemberi cinta. jadi kepada siapa lagi harus kita sandarkan rasa cinta kita jika bukan padaNya. sesungguhnya, si dia belum pasti milik kita. tapi, kita sudah pasti milik Dia.

ya Allah.. ya Allah..
aku ingin terus berada di bawah cintamu.

saya terjumpa kata-kata cinta di facebook.. suka rasanya untuk saya kongsikan kata-kata itu di sini..

Aku tidak marah....
Aku tidak cemburu...
kerana kamu bukan hakku...
Kadang-kadang ini kelemahanku sebagai manusia biasa....
Sungguh senang untuk jatuh cinta...
Dan memang tidak dinafikan disaat ini ada sedikit cinta dihatiku untukmu....
Aku teringin kau mengetahui apa yang ada dalam hatiku saat ini...
Yang ingin agar engkau tahu...

Tapi biarlah Dia yang lebih mengetahui apa yang wujud didalam hati ketika saat ini....sedangkn Dia yang menjadikan hati dan Dia juga yang mewujudkan perasaan itu..
Tapi sekali lagi, kau milik ALLAH, bukan milikku....
Jadi biarkan cinta ini kupendam di dalam hatiku....
Dan cukuplah aku mencintaimu dalam diam dari kejauhan dengan kesederhaan dan keikhlasan...
Kerana aku yakin tiada yang tahu rancangan Allah... mungkin saja rasa ini ujian yang akan melapuk atau membeku dengan perlahan-lahan...

Ya Allah,
Usah biarkan hatiku tertambat pada cinta yg belum tentu menjadi milikku...
Tenangkan diriku yang terbuai akan cinta...
Sucikan nuraniku yang terbelenggu oleh nafsu...
Bersihkan batinku yang ternoda oleh angan dan harap..
Ya Allah..leraikanlah dunia yang hinggap dalam hatiku..
kerana di situ aku tak mampu mengumpul dua cinta...
Hanya CinTaMu,ALLAH yg kuharap bercambah hingga ke syurga hakiki...

“Sesiapa sahaja yang memberi kerana Allah, menolak kerana Allah, mencintai kerana Allah,membenci kerana Allah & menikah kerana Allah, maka bererti ia telah sempurna imannya.”
(HR. Al-Hakim)

.Amin ya Rabbal Alamin

0 comments:

Post a Comment

::papan kenyataan::