CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

mister murokib

bismillah...

assalamualaikum...

murokib? apa tu? adakah anda sedang menggaru-garu kepala sambil terfikir tentang coklat cadbury ber-hazel nut di dalam? atau adakah anda sedang terfikir air beraisotonik hundred plus yang berada di dalam gelas dan terapung-apung ais di atasnye sehingga *gulp* anda menelan air liur... pergh! oh oh.. maaf.. tu imaginasi saya sebenarnya.

meh sini saya terangkan apa itu murokib, kenapa saya nak berbicara tentang murokib di kala salji sedang turun di luar rumah dan tangan sedang membeku kesejukkan ni..

murokib ialah kaum adam yang sanggup menemani kaum hawa di bumi Jordan ini. maka, jika saya menjadi pembaca yang tak tau apa itu murokib, saya akan ternganga mulut sambil terfikir 'whoa!! mantop glerrrrrr~ ade bodyguard wei~ tapi... perlu ke?'

saya mengangguk-angguk sambil kunyah biskut 6star perisa koko.. perlu. perlu. sangat perlu. sebab pokcik arab sini ganas, gatai dan gedik.. tapi, tak semua pokcik arab jahat.. cume, akhowat jordan ni dijaga kerana pokcik arab 3g seperti disebutkan di atas.

maka, kenapa la saya nak berbicara tentang mister murokib neh? sebabnye.. saya dengar banyak luahan perasaan kawan-kawan saya.. dan ade seorang tu meluahkan pada saya begini..'sekarang ni musim murokib malas nak murokib.'

haaaa.. kenapa mereka cakap camtu?? mereka ade dendam kesumat dengan mister murokib ke? maka, saya menggeleng-geleng sambil sedikit mencebik.. tak.. tapi disebabkan setiap kali minta murokib, semua mister murokib lari ala-ala masuk sukan olimpik 2012 di london nanti..

sebab tu saya tabik spring kenyal pada mister murokib yang memang setia murokib akhowat tak kira ketika hujan, salji mahupun angin laju.. memang antum terbaek dari ladang la~~

tapi, sayang... tak semua sanggup. saya pernah bersembang dengan kawan lebih kurang begini tajuknye... 'sanggup tak kita jadi murokib?'

maka... dengan sejujurnya saya jawab, kalau saya jadi syabab, saya akan malas untuk keluar rumah hanya untuk teman akhowat ke puskma yang tak sampai 5 minit berjalan..

frankly speaking (fuh! speeching!)... bile fikir balik, kenapa murokib nak bersusah-payah nak murokib akhowat bagai sedangkan akhowat tu bukan emak, akak, adek, isteri, adek ipar, anak buah, anak tiri, mak long belah emak, mak long belah ayah, mak ngah yang berkahwin dengan pak lang (ada baiknye saya stop!)... ringkasannya ialah... buat apa la syabab nak menyusahkan diri keluar malam-malam merempuh sejuk untuk hanya temankan akhowat nak ke puskma yang perjalanannya tak sampai 5 minit pun sedangkan waktu tu syabab boleh duduk atas katil sambil main facebook dan ditemani dengan sobah letrik.. kan? kan?

tapi... cume satu je sebabnye yang boleh mematikan pelbagai alasan tadi; kerana Allah. jika kerana Allah, pasti syabab tak akan beralasan seperti tadi. jika syabab dapat merenung hadis ini,

Nabi Muhammad SAW telah bersabda:

Tidak beriman seseorang daripada kamu sehingga dia menyayangi saudaranya seperti mana dia menyayangi dirinya sendiri..

(Diriwayatkan oleh : Anas Ibnu Malik)


pasti syabab akan rasa bertanggungjawab untuk murokib akhowat yang sering diganggu dengan pokcik arab 3g. kita memang tiada pertalian darah, tapi kita saudara seIslam, saudara seaqidah.. kalaulah syabab boleh lihat pahala yang mereka terima kerana menjaga saudara seIslamnya, kerana menemankan akhowat yang ingin ke puskma kerana majlis ilmu, pasti.... saya yakin... saya kunci jawapan ini... ramai syabab yang ingin menjadi murokib.

sekurang-kurangnya, syabab telah menggunakan kaki yang Allah berikan ke arah kebaikan.. semoga Allah redha dan berkati setiap langkah syabab menemani akhowat yang ingin pergi ke majlis ilmu..

setiap perkara kebaikan yang diniatkan kerana Allah, bernilai ibadah di sisiNya. semoga pahala menjadi mister murokib dapat topup pahala yang kurang di akhirat kelak.. insyaAllah..

0 comments:

Post a Comment

::papan kenyataan::