CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

ukhuwah ala-ala halawiyat



bismillah.

assalamualaikum.

"Hanya orang yang pernah memakan cili tahu betapa pedasnya cili itu. Hanya orang yang pernah merasai kenikmatan ukhuwwah tahu betapa manisnya ukhuwwah itu!"

hmm... salah ni! ukhuwah tu tak manis la. tapi, ukhuwah tu SANGAT MANIS. heeee..
ala-ala manis halawiyat kat jordan ni. tapi, kalau halawiyat kat sini cukup la makan sekali. lepas tu dah tak nak makan lagi. sungguh manis sekali.

tapi, lain pulak kes dengan ukhuwah. manis sangat. tapi...
nak lagi dan lagi dan lagi dan lagi dan lagi. nyum..nyum..nyum..

ukhuwah tu manis sangat. tak kisahlah terasa manisnya masa di bulatan gumbira ke.. atau terasa manisnya masa di TDI sampai ke syurga ke.. atau terasa manisnya masa di rumah seperti di bayt bustan ke.. atau terasa manisnya masa bersama dengan kawan-kawan satu syuqoh seperti di syuqoh baba ke.. atau terasa manisnya ketika berkumpul, bersama, berprogram seperti di PERMATA. hehehe..

yang penting, the very main point here is ukhuwah tu manis~~ percayalah!
tak percaya lagi ke??? try la sendiri. heeeee~~ tak rugi! serius tak tipu!

tapi...
'sedangkan lidah lagi tergigit.'

sedap-sedap kunyah rendang ayam sekali...teeeeeet! tergigit lidah. pedddddeh~~ ish ish ish. lidah sendiri pun boleh tergigit. pedihnya mencucuk hati.

macam mana pulak ye kalau tersengat, tercubit, terlukakan hati kawan? atau disengat dicubit atau dilukai kawan sendiri? mesti lagi pedih. kan? kan? kan?

pedih sangat~ tapi, lagi pedih dan sedih kalau...
yang sebelum ni, duduk rapat-rapat. sekarang, masing-masing buat muka ketat-ketat.
yang sebelum ni, dok declare kata sahabat sejati. sekarang, masing-masing mengumpat situ sini.
yang sebelum ni, berjanji itu ini. sekarang, masing-masing membawa diri.

sedddddeyyyy~

tau tak kome, masa tu la syaitan gumbira tak terhingga! mula la syaitan menari rumba, makyong, zapin bila hasutan dia menjadi. rugi rugi. dah la rugi hilang kawan, rugi pula terikut cakap si syaitanirojim ni.

pilihan di tangan kita!

kalau kita ter-gaduh dengan kawan, pergilah minta maaf. tak kisah la kita betul atau salah. eh jap... tapi, siapa cakap kalau kita minta maaf tu maknanya kita salah?? tak la.. kita maaf sebab kita sayangkan ukhuwah yang kita dah lama bina. sebab kita sayang dengan ukhuwah kita yang manis ala-ala halawiyat tu. sebab berukuwah itu dituntut dalam Islam.

kalau kita minta maaf dulu, secara tak langsung kita dah hentikan tarian rumba si syaitan. lagi best, bila syaitan frust gilak dengan kita. siap main hentak-hentak kepala kat dinding lagi. suka suka suka!

ingatlah. kalau kita tak maafkan seseorang, luka tu akan terus berada di hati. takkan hilang. tapi, kalau kita dah maafkan seseorang, luka tu akan sembuh sendiri walaupun parut masih ada.

ala... sekarang kan ada macam-macam produk hilangkan parut. gunakan produk iman, produk sunnah nabi, produk firman Allah. mesti hilang parut tu! lagi best, produk-produk ini tak payah beli pun. cuma perlu cari je. mudah kan?

apa tunggu lagi... jom minta maaf pada kawan-kawan!
bisikkan pada mereka, uhibbuk fillah!

indahnya ukhuwah tu bila ianya berlandaskan islam, di awalnya Allah, di akhirnya syurga dan sepanjang perjalanan bersama sunnah nabi. alhamdulillah~


3 comments:

AnA ImTiYaZ.. said...

kak zu..!!!!

kita rindu ngn awakla..
serius cemburu dgn bayyit bustan n UG indah...

kita JAUH...
nk dkt2 mcm korg..=,=

cinta ilahi said...

rndu dgn anda juge..
kt ni harapnye dekat, tp jauh jugak rupenye.
meh2...dtg umah akk. hihi

Fyra Nysa said...

haha

Post a Comment

::papan kenyataan::