CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

layakkah kita untuk menghukum seseorang

bismillah.

assalamualaikum.




apa pendapat anda tentang gadis ini? rambutnya kembang semangkuk. berwarna-warni ala-ala pelangi. muka masam. hmm.. adakah anda terfikir yang dia ni datang dari planet pluto? atau terlintaskah di fikiran anda yang dia ni spesis punk, gothic, emo dan sebagainya? atau anda hanya terdetik bahawa dia ni seorang yang bermasalah?

jawapannya ialah....



she's just a normal girl with a normal behavior. kenapa kita mesti menghukum seseorang hanya dari segi luarannya? kita selalu bajet, kalau pakai kopiah, pakai tudung labuh, pakai jubah 8 hari seminggu, maknanya dorang tu ustaz ustazah.

ilmu agama berkepuk-kepuk di dada. tanya je, terluah la semua hadis nabi, firman Allah. mula la bila kita nampak dorang makan sambil berjalan, dengar lagu if i let you go, pun kita nak pandang serong. katanya, tak siqqah.

WHO ARE WE TO JUDGE PEOPLE?
SIAPA KITA UNTUK MENGHUKUM/ MENILAI SESEORANG?

dengan hanya melihat secara luaran, kita boleh jangka ke dia macam mana? kita ada belajar ilmu ghaib ke kasyaf ke sampai kita boleh tau macam mana seseorang itu dengan hanya melihat secara luaran?

adakah kita berlaku adil dengan hanya melihat seseorang secara luaran? kita kata hakim tu tak adil, mempunyai banyak bukti, tp masih melepaskan si pesalah pergi. bagaimana pula dengan kita yang menghukumi seseorang tanpa mencari bukti? maknanya kita lagi teruk bukan?

kita digemparkan semalam dengan cerita pasal amalina che bakri.. masing-masing share di facebook. ada juga yang tak kurangnya memaki hamun. konon-konon kecewa dengan perubahannya. sedddddddey~

saya melihat, rata-rata yang share akan tulis...
betul ke ni?
tak tau la betul ke x?
sure ke ni dia?

cop! kenapa anda masih share di FB kalau anda tak pasti sejauh mana kebenaran cerita ni...? anda sedang membuka, memperluaskan, mengwar-warkan aib seseorang. adakah anda melakukan apa-apa tindakan? tak....
ANDA HANYA SEKADAR SHARE!



setiap sesuatu tu pasti bersebab. manusia buat salah pun bersebab. cuma kesalahan yang dia lakukan tetap satu kesalahan. kalau kita tak suka melihat kesalahan yang dia lakukan, tegurlah! kalau tak mampu untuk menegur, doakannya. bukan menghukum! manusia tak lari dari berbuat salah. berikan mereka peluang.

iman itu hanya senipis kulit bawang. mungkin hari ini masih berbalut dengan kulit iman. mana tau esok-esok mungkin kulit iman itu terkoyak. kita juga pasti akan sedih sekiranya semua orang bercerita tentang kita, mengwar-warkan kesalahan kita, share di FB... kan? kan? what goes around, comes around. ingat tu!



dengan menghukum seseorang, kita hanya menghukum diri sendiri.
dengan mengwar-warkan kesalahan orang, kita hanya mengwar-war kesalahan sendiri.
dengan memburuk-burukkan seseorang, kita hanya memburuk-burukkan diri sendiri.

akhir kalam, renung-renungkan hadis ini:

Dari Abu Hurairah radhiallahuanhu, dari Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Siapa yang menyelesaikan kesulitan seorang mu’min dari berbagai kesulitan-kesulitan dunia, niscaya Allah akan memudahkan kesulitan-kesulitannya di hari kiamat. Dan siapa yang memudahkan orang yang sedang kesulitann niscaya akan Allah mudahkan baginya di dunia dan akhirat dan siapa yang menutupi (aib) seorang muslim Allah akan tutupi aibnya di dunia dan akhirat. Allah selalu menolong hamba-Nya selama hamba-Nya menolong saudaranya. Siapa yang menempuh jalan untuk mendapatkan ilmu, akan Allah mudahkan baginya jalan ke syurga. Suatu kaum yang berkumpul di salah satu rumah Allah membaca kitab- kitab Allah dan mempelajarinya di antara mereka, niscaya akan diturunkan kepada mereka ketenangan dan dilimpahkan kepada mereka rahmat, dan mereka dikelilingi malaikat serta Allah sebut-sebut mereka kepada makhluk disisi-Nya. Dan siapa yang lambat amalnya, hal itu tidak akan dipercepat oleh nasabnya”.
(Muttafaq ‘alaih).

0 comments:

Post a Comment

::papan kenyataan::